דרכים לשיפור תהליכי החשיבה וייעול שיטות לימוד

לכאורה נראה הדבר כבלתי ניתן להשגה, אך ניסינו לבדוק איך זוכרים דברים, איך לומדים בצורה יעילה, איך מארגנים את החשיבה? נמצא כי אפשר לפתח את הפוטנציאל האדיר הטמון במוח ויש דרכים לשיפור הלמידה והעמקת הזיכרון.

אפשר ללמד את המוח ללמוד, צריך ללמוד להפעיל את הכלי האדיר המצוי ברשותנו בצורה נכונה ויעילה. כמובן שמקריאה בלבד אין אפשרות להגיע להישג גדול - יש לתרגל, לאמן ולפתח. השתמש בכל החושים.

כדי לקלוט ולהטמיע מה שאנו חפצים בו, יש לזכור כי הגירויים המגיעים אל המחשב העצום - המוח - באים דרך החושים, וכל אחד מפעיל אזור אחר במוח. מסקנה: כדי לקלוט היטב יש להפעיל את מירב החושים.

קרא את הקטעים הבאים בעיניים (ראייה), השמע אותם לעצמך דרך האוזניים (שמיעה), צייר או כתוב חלקים בידיים (מישוש) ואם יש אפשרות, הפעל אף את האף (ריח) ואת הפה (טעם). זכור כי בכל ראש טמונה יכולת רבה! לאדם ממוצע יש למעלה ממיליארד תאי פעולה במוח, המופעלים ביותר מעשרה מיליארד חיבורים. אם כך מדוע "המוח לא עובד כל כך טוב"?

כאשר יש תחושה עצמית שאינני מפיק את המירב ואינני מגיע למיצוי היכולת - סימן שאני לא בדרך הנכונה. כדי ללמוד להוציא "מן הכוח אל הפועל" יש להסדיר את העניינים, וקודם כל לברר לעצמי מה בדיוק אני רוצה?

תרגיל 1: ארגן את החשיבה

קח שני דפים (פתקים) וערוך בהם רשימות:
בדף א' רשום: מה הן הבעיות שיש לי עם הראש שלי?
בדף ב' רשום: מה הייתי רוצה להשיג?

למשל: בדף א' -"קשה לי לזכור, אני נוטה לשכוח".
בדף ב' - "אני רוצה לקלוט מהר ולא לשכוח".

עכשיו התחל לפרט את הכותרות. כדי להגיע לתפיסה ולזיכרון, יש לארגן את הרקע, לתכנן, לארגן את החשיבה, להגיע לחשיבה לוגית, לסדרי היקש (אסוציאציה), או במילים אחרות - לרכוש מיומנות.

האם למדת לארגן את החשיבה בצורה מסודרת המתאימה לך? בדוק מה ידוע לך על נושא מסוים, נסה למצוא קשר בין הפרטים של אותו נושא. כדי לנצל את הזיכרון יש ללכת לפי התהליכים הטבעיים של המוח. להפוך את הקליטה וההטמעה לתהליך חוויתי!

המוח רוכש מיומנות על-ידי הפעלתו בדרך נכונה. החלק הימני של המוח אחראי לקצב, למרחב, לדמיון, לצבע, לתפיסה כוללנית, בעוד שהחלק השמאלי אחראי לרשימות, ללוגיקה, למילים, למספרים, לסדר. שני החלקים מקושרים ביניהם ומפרים אחד את השני לידי תמיכה, העשרה, פיקוח ועזרה הדדית.

מקובל לחשוב על ההמיספירה השמאלית כדומיננטית במימד הזמן. לכן, תפיסה של גורמים סדרתיים, כמו דיבור, נשלטים על ידי ההמיספירה השמאלית. ההמיספירה הימנית דומיננטית בתפיסת גירויים מרחביים, מלודיים וריגושיים.

בהאזנה למוזיקה, למשל, ההמיספירה השמאלית מטפלת בקצב, והימנית בחלק המלודי. בהאזנה לדיבור - השמאלית מתמקדת בהיבטים הסמנטיים, והימנית בפרוזודיים (אינטונציה). אם מפעילים את כל המוח, הוא יפעל טוב יותר ויגיע לניצול מרבי.

כדי להגיע לזאת, יש לנסות להגיע לחשיבה יוצרת. אין די בקליטה של גירויים חיצוניים, הזיכרון והתפיסה מופעלים במיטבם כאשר אנו יוצרים משהו משלנו. זכור - חשיבה יצירתית היא לרוב אסוציאטיבית - כדי להגיע לרעיון, יש להגיע למחשבה המובילה למחשבה אחרת, המפעילה רעיון נוסף, המפעיל רעיון חדש, היוצר משהו מקורי.

אם תיתן למוח שלך לקלוט באמצעיו השונים - קולות - תמונות - טעמים - ריחות - מגעים, תוכל לגבש מהם סמלים פנימיים היוצרים הרגשות ומהות עצמית חדשה. זו נקלטת היטב בזיכרון מהיותה כבר חלק מעצמיותך. זכור כי תהליך הכנסת המידע למוח הוא הקליטה או האחסון. תהליך שליפת המידע מן המוח הוא תהליך הזיכרון. כל אלה הם שלבים בתהליך הזיכרון.

כדי לחבר ביניהם נסה את האסוציאציה, את מילת המפתח המאפשרת חיבור. ככל שתצליח ליצור אסוציאציות רבות ולחברן אל אלו המצויות כבר בראשך, תוכל ביתר קלות לשלוף מן המאגר את הפרט שאתה נזקק לו באותה עת.

כאשר מגיעה אליך מחשבה או רעיון, או כאשר אתה לומד משהו חדש, החיבור במוח הוא עם המאגר המצוי בו כבר מקודם. תאי המוח מתקשרים ביניהם ומעבירים את המידע החדש לענף המוח הנוגע לנושא, בתהליך המכונה "נתיב הזיכרון".

חשוב לדעת! חזרה מסייעת לזכירה. ככל שנחזור על אותו דבר ייהפך נתיב הזיכרון לדרך כבושה שקל יותר למסר להלך לאורכה. התלמוד שהכיר היטב את ההליכים הפנימיים של האדם קבע: "אינו דומה השונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה פעמים ואחת".

ובכן, כדי לזכור ולא לשכוח, יש ליצור אסוציאציה עם מידע קיים, לחזור על המידע, לנסות לקלוט אותו במרב החושים האפשרי, להטמיע אותו וליצור ממנו יצירה חדשה.

תרגיל 2: נצל את כל החושים

קרא טקסט נתון. נסה לקלוט אותו פעם נוספת על ידי שמיעה (השמע אותו לעצמך בקול). נסה לקשר אותו גם לחוש המישוש (כתוב אותו). השווה אותו למשהו המוכר לך מקודם (אסוציאציה). נסה לבנות רעיון עצמאי חדש על סמך הקטע הנתון (חשיבה יוצרת והטמעה). שאל את עצמך שאלות על אותו קטע.

וחזור, חזור, חזור!

דוגמא: קח קטע של כביש תל אביב -ירושלים, למד אותו מן הכתוב. השמע אותו לעצמך. הצב שאלות וצור אסוציאציות עם דרכים המוכרות לך מכבר. נסה ליצור רעיון עצמאי (השוואה למקומות אחרים בעולם, האם כביש יכול להוביל להתרוממות?) צור לעצמך מילות מפתח הנוגעות למסלול, לאתרים לאורכו, לחוויות ולזיכרונות.

נסה לצייר משהו המסמל את הרעיון שלך על קטע זה (רצוי להשתמש בצבעים). האם נסיעה במסלול זה תוכל לגרום לך הרגשה של התרוממות רוח? חוויה משפחתית? לימוד טבע ונוף? מהו הקו המחבר את כל המושגים? המוח עובד ב"נתיב זיכרון" מחובר ולא בקטעים נפרדים ותלושים זה מזה, האסוציאציות מחברות בין הקטעים ועושות אותם למהות אחת. נסה להוסיף לקטע הנקלט את ממד העומק וכך להבליט אותו מן הרקע.

נניח שעליך להכין הרצאה או סיכום על נושא חדש. כיצד תיגש לזאת? פרטים תלושים, ככל שהם רבים אינם מהווים שלמות נושאית. צא מן הכלל אל הפרט ותן לאסוציאציות לגרוף אותך לדמיון הנרחב אשר יצרף דברים נוספים אל המסכת.

קח גיליון נייר ונסה לגבש עליו ראשי פרקים. כתוב בצד דברים שממבט ראשון אינם נקשרים ולאחר מכן  נסה לחבר הכל למסכת לוגית. כאשר תגיע לשלמות רעיונית תוך חשיבה יוצרת, לא תצטרך לדאוג לזיכרון. פילסת לעצמך דרך אל מאגרי המידע, הם יעלו לפי הצורך והתכנון.

כיום ישנה גישה חדשה לחלוטין לעניין הארגון המוחי בתחום הקוגניטיבי - CONNECTIONIISM - הבנויה על סימולציה במחשבים.

תרגיל 3: השתמש באסוציאציות

נסה לספר על עצמך. קח נייר גדול ורכז נתונים, סדר אותם בסדר לוגי. השתמש באסוציאציות. זכור להשתמש בכל המיומנויות שהמוח מעמיד לרשותך. מיומנויות המוח כוללות: מילים, משפטים, רשימות, מספרים, סדר לוגי, דמיון, צבע, מרחב, קצב, תמונה כוללנית, אסוציאציות - האם השתמשת בכולן?

הערת אגב - קוראים הנוטים למיסטיקה, יוכלו למצוא עניין בספריו של מאיר ינאי -"תמצית החיים" "סוד המוח" "הכוח של הכוח" בהוצאת "נזר דוד". גם זו הערה שעלתה בי באופן אסוציאטיבי, כי הוא מרחיב בנושא הנדון, אך מתוך גישה שונה לחלוטין.

נחזור לנקודת המוצא שלנו, כל אחד מתאי המוח פועל באמצעות חיבורים רבי זרועות והסתעפויות. סיכום תמונות הדמיון והזיכרונות שהמוח יכול להעלות הוא אינסופי. אם המוח יעסוק ברעיון חדש מדי שנייה, משך כל החיים, תנוצל פחות מאחוז אחד מיכולתו של המוח האנושי.

כאשר המוח מעלה תמונה, רעיון או זיכרון, תאי המוח מעבירים את הידע זה לזה לאורך אזור אחד של המוח אל אזור אחר, תהליך זה - "נתיב הזיכרון" מטמיע את הידע באישיות ועושה אותו לחלק מהותי מן האישיות.

כפי שראינו עד כה ניתן להכניס כל דבר לראש ונקל להעלות אותו בעזרת חשיבה אסוציאטיבית. איך נוכל לנצל את הידיעה הזו ולהפיק ממנה תועלת?

תרגיל 4: תכנון מסודר

אמצעי עזר - נייר (דף נקי, רצוי משבצות), עפרון ומחק, עטים מעובי שונה, עטי הדגשה. נסה למשל לערוך רשימת קניות או רשימת סידורים (דברים שחייבים לעשות) או אפילו רשימת ימי הולדת וימי זיכרון.

התחל בראשי פרקים מפוזרים לאורך הגיליון, המשך בהרחבה של ראשי הפרקים לסעיפים ותת סעיפים. הוסף לרשימה כל מה שעולה בדעתך באותו נושא, וזווג אותו אל ראש הפרק המתאים, או לצורך העניין, ערוך ראש פרק "בלתי מסווג". נסה ליצור ממה שערכת עד כה מין גרף, אשר ייתן לכל העניין סדר לוגי.

* יתרונות: רשימה סטנדרטית היא מבולבלת, אין בה עדיפויות, קל לשכוח פרטים, אפשר בנקל לפספס משהו.

וכעת סמן עדיפויות על-ידי הדגשה בצבעים. בסיכום יתברר כי שיטה זו גם תחסוך לך זמן בטווח הארוך וכל דקה שהוקדשה לתכנון ולשרטוט תחסוך שעה בביצוע.

הכנת רשימות

מרבית האנשים הבאים להכין נאום או סיכום כלשהו, נוקטים באחת מן הדרכים הבאות:

  • סיכום במשפטים, לאמור - כתיבת הכול, מילה במילה.
  • רשימות - רישום מידע מסוים על כל פרטיו לשם ציטוט.
  • ראשי פרקים, הכנסת סדר לוגי.
  • סימנים ומספרים - מילת רמז לנושא אותו חפצים להעלות או לזכור, הנטייה הכללית היא ליצור שורות, קצרות וארוכות בצבע אחד.

אם תחשבו על כך, יתברר שאתם מגבילים את עצמכם על-ידי הימנעות משימוש בצבע. הסיכון הוא בייחוד בשליפה אסוציאטיבית שהיא מובנת לך, אבל לא מתאימה למסלול קו המחשבה של השומעים.

שימו לב: יתרונות - לא לשכוח פריט מרכזי וחשוב, למצוא את הציטטה הדרושה ברגע הצורך.
 





מאמרים אחרונים

קישורים

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר