מוקדי פעילות המוח בזמן הדיבור

בעת פעולת הדיבור מופעלים האזורים שנמצאים בקדמת המוח. תמונת המוח המתקבלת בסריקת PET מראה כי כשאדם (גבר או אישה) אומר מילה, נראית פעילות מוגברת בקדמת המוח.

מחקר שנערך באוניברסיטת ושינגטון במדינת מיזורי (ופורסם ב-Journal of Neophysiology, June 1996) ערך השוואה בין גברים לבין נשים שביצעו שתי מטלות. האחת - הפקת מילה והשנייה - תהליך הדורש שליפת מילה תוך היעזרות בתהליך מסובך.

התוצאות הראו ששני המינים, בשני המקרים, הפעילו בראש ובראשונה אותו אזור שמאלי בקדמת המוח (אצל הגברים נראתה פעילות מוגברת קצת יותר בעת התהליך המסובך, גם היא באותו חלק שמאלי בקדמת המוח).

החוקרים הסיקו כי בתוך החלק השמאלי בקדמת המוח יש לפחות שני אזורים נפרדים מבחינת התפקוד: אחד מהם, שייתכן שהוא מורכב מסדרה של אזורים, ממוקם בחלק השמאלי התחתון של קדמת המוח והוא מעורב בהפקת מילה, גם בתהליכים הגבוהים הנדרשים לשליפת מילה. לא נצפתה פעילות באזור קדמי יותר.

"הפירוש להבדל זה אינו ברור", כותבים החוקרים. "יתכן שהפעילות המוגברת המופיעה באופן נרחב בקדמת המוח קשורה לתפקודים הקוגניטיביים שהם גבוהים יותר מפעולת הדיבור, כמו: עיבוד משמעות, גיוון הקול וההיגוי, אחסון מידע ושליפתו (תהליכי זיכרון), שמירה על שטף מילולי ופעולות רצוניות אחרות".

מגוון התפקידים מדגיש את חוסר יכולתם של החוקרים כיום להבין במדויק את הפעילות בקדמת המוח של האדם, הוא החלק הקרוי בפיהם "קורטקס פרה-פרונטאלי", שאחריו ממוקם האזור "המוטורי" המופקד על התנועה.

מחקר מקביל בקדמת המוח של קופים הראה ריבוי אזורים הנפרדים זה מזה מבחינת המבנה והתפקוד, אך עדיין לא אובחנו הבחנות מסוג זה בבני-אדם.

מרבית המחקרים השתמשו ב"דימות-מוחי", דוגמת סריקת PET, והם הראו פעילות באזורים נרחבים, חלקם חופפים, בקדמת המוח. יתכן שהם משקפים השתתפות אזורים מרובים השונים מבחינה מבנית ואולי גם מבחינה תפקודית.

לכן עמלו החוקרים למצוא הבדלים תפקודיים בקדמת המוח של האדם והצליחו להראות כי בתוך "אזור ברודמן" אשר בקדמת המוח הפעילות עשויה להיות נפרדת מהמתרחש באזורים הסמוכים לו כאשר אדם מבצע מטלות הדורשות צורות שונות של עיבוד מידע.

החוקרים סבורים שיש עוד מספר מוקדי פעילות מוחית שטרם זוהו. כרגע בכל אופן, מה שנראה בסריקת PET, הוא שפעילות לא-ברורה מתרחשת בכל המרחב הקדמי השמאלי של המוח בעת הפקת דיבור.

"דרושים מחקרים נוספים מסוג זה כדי לקבוע מה הקשר בין אזורים בקדמת המוח לבין תפקודים המתבצעים בהם, ולהגדיר את תהליכי העיבוד".

(המחקר פורסם על-ידי רונית פוריאן ב"הארץ" 27.06.1996)




מאמרים אחרונים

קישורים
- שיטות לימוד
- מחלות והזדקנות
- תהליכי למידה
- תהליכי שליפת מידע מהזיכרון

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר