הזדקנות ותזונה - עיכוב תהליכי הזדקנות באמצעות תזונה נכונה

עלייה בגיל אינה מחייבת בהכרח ירידה ביכולת השכלית. אם אדם מתלונן שקשה לו להיזכר, רצוי לבדוק את רמת הוויטמין B12 והחומצה הפולית, שהם מרכיב חשוב לשמירת תפקוד המוח והעצבים.

התופעה של "דימנציה" (ירידה בכושר השיפוט, ההבנה והזיכרון) מקורה לעתים תזונתי.

בתהליך הזדקנות רגיל, חלים שינויים פיזיולוגיים הדרגתיים בגוף האדם. במערכת העיכול יורד כושר הגוף לקלוט ויטמינים ומינרלים, במיוחד ויטמין B12 אשר ספיגתו בדם פוחתת עם השנים, בשל ירידה בחומציות הקיבה ובשל העדר אנזים מסוים המפרק חלבונים בתריסריון ובמעי הדק.

התרופה פשוטה ביותר - תוספת ויטמינים. בזריקות, בגלולות או בדרך המועדפת - מומס במים. מינון יומי של 100 מיקרו-גרם מעלה את רמת הוויטמין בדם. לפי מחקר שנערך לאחרונה בבלגיה, כבר לאחר עשרה ימים נמצאה עלייה של הוויטמין בדם אצל 69% מהנבדקים ואצל 88% - כעבור חודש.

נטילת ויטמין B12 מונעת ירידה בתפקודי המוח ומשפרת את היכולת האינטלקטואלית והקוגניטיבית.

פגיעה אחרת היא בחדות החושים, חושי הריח, הטעם, השמיעה והראייה אינם כפי שהיו, בשל הליקויים בכושר ההעברה של המערכת העצבית. חל גם שינוי בתהליכי חילוף החומרים, בקצב התחדשות התאים והרקמות ומתגברת ההשפעה השלילית של ה"רדיקלים החופשיים".

תזונה, כושר ומצב רוח טוב

מוכרת לנו התופעה של "תסמונת גיל הפרישה", כאשר אדם מגלה פגיעה בערך העצמי ולפתע אין לו מוטיבציה לקום בבוקר. מחלות שהיו שקטות עד כה, כמו כאבים ראומטיים, יוצאות לפתע מכלל שליטה. האדם נעשה רגזן וקפדן והמשפחה סובלת.

גורמים היכולים להשפיע על בריאות טובה הם תזונה נכונה ולא מרובה, התעמלות, ושמירה על מצב רוח, הללו יסייעו להזדקנות יפה.

יש מרכיבי מזון החיוניים לבריאות תקינה. האבץ למשל, הוא קריטי לתהליך החשיבה, לתהליך הזכירה ולפעולות המערכת העצבית. קליטת האבץ בגוף קשורה בחילוף החומרים של ויטמין A. אלמנטים מזדקנים בגוף קרויים "רדיקלים חופשיים" והם מגבירים את תהליך האוקסידנציה (הסתיידות). ככל שעולים בגיל מתרבה כמות הרדיקלים - החופשיים ואז מופיעות המחלות.

כדי להילחם בהן יש להרבות בחומרים אנטי - אוקסידנטיים כמו מנגן, סלניום, ויטמין A ונחושת ועל הגוף לקבל את כל המרכיבים הללו.

המערכת החיסונית משפיעה מאד על המתח הנפשי ולמצב הרוח יש השפעת גומלין על המערכת החיסונית. ויטמינים מקבוצת B מעורבים ישירות בייצור הורמונים של יותרת-הכליה שהיא בלוטת המתח. כאשר אדם נמצא במתח, הוא מנצל את כל עודפי ויטמין C בגוף ונותר בחסר.

כדי להאריך חיים תוך שמירה על בריאות טובה, יש לצמצם בתזונה. הגוף הסובל מעודף משקל ומתזונת יתר אינו מנצל ביעילות את האינסולין שלו.

כאשר אדם ניזון נכון, הוא אינו זקוק לתוספות חומרים מלאכותיים. צריך להקפיד על תזונה מגוונת ונכונה.

מומלץ לאכול: סוגי דגים רבים, קטניות מכל המינים, דגנים מלאים (לא קמח לבן!), מעט פירות מכל הסוגים וירקות לרוב (בירקות יש אבץ, סלניום וחומצה פולית).

בסויה יש הורמון אסטרוגן צמחי המשפיע על בניית העצמות, על תקינות כלי הדם, על רמת כולסטרול נמוכה ואפילו על לחץ הדם. ההורמון נמצא גם בכותנה, בשיפון מלא ובמוצרי סויה כמו טופו וחלב-סויה (העובדה שהנשים היפניות חולות בסרטן בשיעור קטן פי 5-8 מנשים מערביות, קשורה כנראה במרכיב הסויה במזונן).

מעקב שנעשה בנשים שנטלו תוספת הורמונאלית לאחר תקופת המעבר, הראה כי התמותה אצלן, בהשוואה לאוכלוסייה מקבילה, הייתה נמוכה בשיעורים משמעותיים:

  • מכל סיבה - 37%
  • משבץ מוחי - 32%
  • ממחלות לב - 53%
  • מסרטן לסוגיו - 29%
  • מסרטן השד - 24%

מרכיב תזונה נוסף בעל השפעה רבה הוא הג'ינג'ר (זנגביל) המסייע לפתיחת סתימות בכלי הדם, הוא גם תומך במערכת העיכול, טוב לטיפול בגפיים קרות, ומקל על חולשה וצמרמורות.

לפי הרפואה הסינית, הזנגביל מסייע לצמחי המרפא האחרים להיקלט בגוף, פותח סתימות בקווי האנרגיה ואפקטיבי לטיפול נגד התקררות, מה גם שהוא משביח טעם טוב.

בעיתונות הצרפתית מופיעה מדי פעם הטענה כי שתיית יין אדום משפרת את מצב השומנים בדם, בקליפורניה טוענים כי דווקא יין לבן הוא המועיל. מי שמממן פרסומים אלה הם בעלי היקבים - ויש להתייחס לטענות אלו בהתאם.

נגד כולסטרול: אחד התהליכים השכיחים בהזדקנות הוא עליית ערכי הכולסטרול. ניתן להילחם בתופעה זו ולהוריד גם את ערכי השומנים בדם על ידי נטילת ויטמין B3 הקרוי גם "ניאצין". ויטמין זה המצוי באורח קבוע בתאי הגוף, משמש מקור לאנרגיה בהיותו שותף לפירוק חלבונים, שומנים וסוכרים, משפר את זרימת הדם ומגביר את הפרשת מיצי הקיבה.

אולם, התזונה של כולנו היא בעייתית בנושא זה. הניאצין מצוי בכבדי עוף, בדגים, באספרגוס ובירקות ירוקים אחרים, אך הוא נעלם בזמן הבישול ולכן הוא חסר בגוף, אם כי אצל כל אחד במידה שונה.

במקרה של הימצאות כולסטרול בערכים שמעל 200 מ"ג, מומלץ ליטול תוספת "ניאצין" בטבליות. התכשיר מצוי בבתי המרקחת וחנויות הטבע בשם NON FLASH NIACIN, והוא מוריד מיידית את כמות הכולסטרול בדם. המינון משתנה לפי מדידות אישיות של רמת הכולסטרול, והוא אסור לנשים בהריון ולמניקות.




מאמרים אחרונים

קישורים

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר