נלחמים בשבץ באמצעות.. ויטמינים!

ויטמינים נגד שבץ מוחירווחת כיום המלצה לתוספת ויטמינים יומית. אינני נכנס לנושא זה, אך בעקבות ההיצע העצום על המדפים אני מבקש להכניס מילת הזהרה.

אלה הנוטלים תרופות נוגדות קרישת דם, כלומר מרבית אלה הנמצאים בקבוצות הסיכון לקרישי-דם, צריכים להימנע מויטמין K החיוני לתהליך קרישת הדם ועלול להפריע להשפעת התרופה אותה אתם נוטלים.

חלק מקופות החולים אף מחלקות דף מיוחד לנוטלי קומודין המזהיר אותם בפני צריכה של ירקות ירוקי עלים.

ויטמין B12

ויטמינים ומינרלים הם חלק חשוב של כל תפריט בריא, אולם דיאטות למיניהן עלולות ליצור חסר.

נתרכז בויטמין B12 (קובלאמין), המסיס במים ומצוי בבשר (בעיקר באברים פנימיים של בקר), בביצים ובמוצרי חלב.

עיקר חשיבותו של הויטמין היא בהבשלת תאי-הדם האדומים, תפקוד העצבים וסנתוז של הדנ"א.

ויטמין B12 הוא מהויטמינים החשובים ביותר לגוף האדם. מחסור בויטמין זה עלול לגרום גם לתופעות של פגיעה במערכת העצבים, לעתים עד כדי שיתוק ואי שליטה בסוגרים.

נמצא גם קשר בין מחסור בויטמין B12 לבין התפתחות מחלת האלצהיימר וכן תהליכי הזדקנות אחרים כמו שכחה ודיכאון.

המחסור בויטמין עשוי לנבוע מכמה סיבות:

  • צמחונות, שאינה כוללת אכילת בשר, המכיל ריכוז גבוה של ויטמין זה.
  • ליקוי במערכת הספיגה של הגוף.

הויטמין נספג בדרך כלל במעי הדק, בסוף מעבר המזון במערכת העיכול, וכדי שהמעי יוכל לספוג אותו עליו להתחבר לחומר המופרש מרירית הקיבה, כלומר אלה הסובלים ממחלות קיבה מסוימות עלולים לסבול ממחסור בויטמין זה.

תופעות אחרות הנגרמות מהמחסור בו הן אנמיה, פגיעה בעצב הראיה והפרעות פסיכיאטריות.

הדרך המקובלת להתגבר על המחסור (לאלה שכדורים לא עוזרים להם) היא הזרקה ישירה לשריר, אך זריקה כזו כואבת מאוד.

בנוסף, קיים בשימוש ג'ל הנספג במהירות ברירית האף (בשם - נסקובל) ופועל במהירות וללא כאב.

מומלץ לאנשים בגילאים מבוגרים לבדוק לפחות אחת לשנה את רמתו של ויטמין B12 בדם.

ויטמין C

מחסור בויטמין C יכול להגביר מאוד את הסיכון לחוות שבץ מוחי.

בין יתר תפקידיו, לויטמין זה מאפיינים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) ובכך הוא מפחית את הנזק ההרסני של הרדיקלים החופשיים הגורמים למחלות לב ושבץ.

ויטמין זה מסוגל לנטרל את הרדיקלים ולשחזר נוגדי חמצון אחרים, כמו ויטמין E. מחקר מפורסם בנושא פורסם בשנת 1999 בכתב העת IMMUNOL CELL .

ויטמין C מצוי הרבה בפירות וירקות טריים, כמו פרי הדר, פפאיה, תות, מנגו, ירוקי עלים, פלפל, קיווי, אפרסמון, ברוקולי, עגבניות, אוכמניות ודובדבנים, אבל רק כאשר הם טריים.

הויטמין הולך לאיבוד תוך כדי בישול וחימום. הוא רגיש לחום לאור ולאוויר ונהרס באחסון ממושך.

הוא אינו נוצר בגוף האדם באופן טבעי ויש לצרוך אותו מן החוץ. הויטמין מסיס במים ונספג בקלות בגוף, אך אינו נשמר והוא מסתלק עם השתן, לכן יש לדאוג לאספקה יומית סדירה.




מאמרים אחרונים

קישורים
- שיקום לנפגעי שבץ מוחי
- אבחון שבץ מוחי - כיצד?
- עקרונות ההידרותרפיה אחרי שבץ
- האם תוחלת החיים בעלייה?
- מה משפיע על תוחלת חיים?
- מסתבר שיש גם כולסטרול טוב
- טיפולים משלימים לנפגעי שבץ

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



דיכאון | נפלאות האמבטיה | ספסטיות | מפרצת מוחית | מתח נפשי | שבץ שני | סטרס | מפת האתר