איך יוצאים מהלחץ - טיפים חשובים

מתח בעבודה פוגע לא רק בתפקוד במקום העבודה אלא גם בתפקוד המיויומי שלנו עם המשפחה, החברים ובשאר תחומי החיים.

מקצועות רבים גורמים לעוסקים בהם ללחץ יומיומי. לפי מחקרים שונים, המקצועות המלחצים ביותר הם: מורה בתיכון, עיתונאי, שוטר, מרכזן, מתמחה ברפואה, רופא, סוכן בורסה, עוסק בתלונות הציבור, מלצר, עובד מזכירות (ואני מוסיף - סוכן נסיעות ומורה דרך).

לעומתם, המקצועות הנחשבים רגועים יחסית הם: יערנים, מדענים, כורכי ספרים, אנשי אחזקה ותיקונים, ציירים ואומנים אחרים.

בדוק עצמך - האם העבודה שלך מלחיצה?

  • האם קצב העבודה מוכתב לך ע"י גורם חיצוני שאין לך שליטה עליו? (כמו: טלפון, מחשב, מכונה, מצבי חירום וכו')
  • האם אתה מרגיש חסר אונים מול עומס העבודה הרב?
  • האם את/ה נדרש/ת לדריכות וערנות מתמדת בעבודתך?
  • האם אתה מרגיש תשישות וכאבי ראש במרבית היום?
  • האם לכשלון בעבודה יש השלכות דרסטיות על חיי היום יום שלך?
  • האם אתה מרגיש שלא מבינים אותך בעבודה?
  • האם יש לך התפרצויות זעם כלפי אחרים?
  • האם את/ה מועסק הרבה מעבר לשעות העבודה?
  • האם את/ה עצמאי/ת בתפקיד ונדרש להיות בעל "ראש גדול"? (מלצר, למשל, נדרש למלא הרבה דרישות בו זמנית, אך עצמאותו מועטה)
  • האם אתה חושב שאתה מתוגמל היטב בעבודתך? (תחושת הלחץ גוברת כאשר התמורה אינה עומדת ביחס הולם לתפקיד)

איך ניתן לצאת מהלחץ

אל תתן למתח לנצח!  עליך לזהות את הגורמים המהווים את מקור המתח (תחום העבודה, סגנון חיים, בעיות כלכליות, עמיתים לעבודה, חוסר סיפוק ועוד) ולטפל בהם. כדאי לדרג את הגורמים לפי סדר חשיבותם וכך להתחיל לטפל בדברים הקריטיים שגורמים ללחץ.

מרבית המקרים של לחץ בעבודה נגרמים בשל עומס יתר. על מנת לשחחר את העומס יש ללמוד ניהול זמנים נכון, תיעדוף משימות והאצלת סמכויות - אתה לא חייב לעשות הכל לבד.

פעמים רבות מרגישים בעבודה ובבית תשישות כללית, מיגרנות ומפתחים תסמינים פיזיולוגים שונים עקב המתח שאנו שרויים בו. זה הזמן להעריך את חשיבותה של השינה.

שנת לילה טובה מצויינת לחידוש כוחות והירגעות. כמו כן לא מזיק לצאת מדי פעם לחופש ולמלא את המצברים.

כאשר את/ה מרגיש/ה לחוץ, שאל/י את עצמך את השאלות הבאות שתסייענה לך לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות:

  • האם זה יהיה חשוב בעוד שנה, בעוד חודש?
  • האם צריך להשלים עם הלחץ, כלומר, לא ניתן להיפטר ממנו?
  • האם אני מקשיב למה שהרגש מנסה לומר לי, למה שהגוף אומר לי?
  • האם אני מגדיר נכון את המונח "הישג משמעותי"?
  • מה נורא בכך שאאפשר לאחר ליהנות מהתהילה?
  • האם אני משלים עם ביקורת הנמתחת עלי?
  • מה יקרה אם אצא לחופש?

לסיכום, יש חשיבות רבה לזהות את מוקד הלחץ כמה שיותר מהר ולטפל בו! אין סיבה להמשיך לחיות ולעבוד בלחץ. בסופו של דבר זו רק עבודה והכי חשוב זה הבריאות.




מאמרים אחרונים

קישורים
- סימנים לשבץ מוחי
- אזהרה! סימנים מקדימים לשבץ
- השפעת המתח נפשי על גופנו
- התמודדות עם חרדה
- סוגי שבץ מוחי
- מרכזי שיקום ייחודיים בארץ
- איך לדבר עם הרופאים?

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



CVA | מערכת העצבים | איך מורכב המוח | סחרחורות | שעון ביולוגי | למידה וזיכרון | רפואה משלימה | מפת האתר