למידה וזיכרון - תהליכי התגבשות הזיכרון וחשיבותה השינה לשיפור הזיכרון

נראה כי הזיכרונות נאגרים במבנים במרכז המוח ורק אחר כך, לעתים כעבור שנים, הם מועברים לאחסון במאגרים גבוהים יותר במוח. הזיכרון מתבצע בתהליכים שונים: תהליך פיזיולוגי מהיר המקדד מידע על אירועים חווייתיים (לא מידע סמנטי, כמו חומר לימודי) ותהליך העשוי להתמשך שבועות וחודשים עד עשורים.

התהליך המהיר תלוי בשינוים פיזיולוגיים ב"היפוקאמפוס" - מבנה במרכז המוח האחראי על הזיכרון, ובקשרים ההדדיים בינו לבין אזורי מוח אחרים. בתהליכים ארוכי-הטווח יש שתי אפשרויות - חיזוק העקבות אשר נוצרו בתהליך המהיר, או יצירת עקבות חדשים אשר יספקו ערוצים חדשים לשליפת מידע מן העקבות המקוריים.

מדוע ולמה נועד האחסון הממושך? עונה על כך ד"ר איתן רופין בכנס מכון אדמס לחקר המוח באוניברסיטת תל-אביב, "נראה שלמידה וזיכרון נעשים יעילים יותר אם הם מתבצעים בתהליך איטי העוזר לעיבוד המידע.

"יש כמה סיבות להנחה שתהליך הקונסולידציה הוא אכן איטי. במטלות בהן יש לבצע מספר תפקודים בו-זמנית, אם לא לומדים את כל התפקודים במשולב - לימוד של אחד מהם יפגע בלמידתם של האחרים. תופעה זו קרויה "קטסטרופיק-אינטרפרנס". הדרך למנוע אותה או לצמצם את נזקיה, היא למידה משולבת והדרגתית של כל המטלות.

יש עוד סיבה להאמין שהתגבשות הזיכרון במוח נעשית בתהליך איטי של קונסולידציה - למידה בשלבים נפרדים מגדילה במובנים מסוימים את "קיבולת הזיכרון".

חשיבותה של השינה לחיזוק הזיכרון

החוקרים גם משערים, כי תהליכי הזכירה מתרחשים בנקודות זמן שונות שוב ושוב במחזורים, זה הוביל אותנו למחשבה כי מחזורי השינה - שנת חלום ושינה עם פעילות עצבית בקצב איטי - הם הזמנים בהם מתרחשים שני הסוגים של התגבשות הזיכרון לסירוגין, אך אין לנו הוכחות שאכן כך קורה. אבל זו סיבה טובה לחזור לישון.

על חשיבותה של השינה בחיזוק הזיכרון נכתב כבר בשנות השבעים. במחקריו של ברוס מק-קנטון מאוניברסיטת אריזונה נטען כי מידע שנרכש בהקיץ חוזר ומתבטא שוב בעת השינה במסלולי העצבים בהיפוקאמפוס "אם ההיפוקאמפוס משחזר דפוסי פעילות - הקשרים שנוצרו או התחזקו בין תאי העצב במוח בעת הלמידה - צריכים להופיע מחדש בשינה. זה נכון גם לגבי קשרים בין ההיפוקאמפוס למבנים גבוהים ומפותחים יותר במוח".

בניסויים שנערכו בחולדות הקליטו פעילות תאי-עצב בשלושה שלבים: בעת שינה / בעת שלמדו לעבור במבוך פשוט / בזמן שינה לאחר מילוי המשימה במבוך. הדמיון בדפוסי הפעילות של תאי העצב הצביע על כך, שהמידע אשר נרכש במבוך בא שוב לידי ביטוי בעת השינה שלאחר הלימוד.

יתכן שההתנסויות אשר קדמו לשינה מקבלות ביטוי מחודש בזמן השינה, בהיפוקאמפוס ובמבנים מפותחים יותר במוח. שני האזורים הייצוגיים חופפים כמעט בכל רגע נתון של השינה. נותר לקבוע אם אכן האפקט באזור אחד תלוי באחר".

ההיפוקאמפוס והמבנים הקשורים אליו הכרחיים לזיכרון של פרטי ידע מסוימים, אך הסרתם אינה משפיעה על הרכישה ההדרגתית של סוגים רבים אחרים של כישורים כלליים. ממצאים אלה הביאו לפיתוח תיאוריה על התפקודים הספציפיים של מנגנוני למידה מוחיים, המסבירים כמה ממחלות השכחה. החוקרים גם בדקו את הקשר לסוג המטלה ולגיל הנבדק.

ההיפוקאמפוס אינו מאחסן מידע על חפצים או אירועים, אלא מקדד מידע על המיקום. לעתים הוא מעורר קודים של מידע חושי אשר הצטבר בעת ההתנסות והלמידה. קודים אלה מאפשרים שליפה מדויקת של מידע על המרחב. הניסויים האחרונים כולם תומכים בהנחה שההתנהגויות היוצרות מפות קוגניטיביות תמיד יהיו תלויות בהיפוקאמפוס ואך ורק בו.

לין הנדל מאוניברסיטת אריזונה הציגה שני ניסויים, שבהן נבדקו חולדות זמן קצר לאחר שהתחילו להתמצא במבוך הממוקם במים (כלומר - רכשו מידע מרחבי) לשליש מהן לא נעשה דבר, שליש קיבל שוק חשמלי, ולשליש הוזרק לידוקאין היישר להיפוקאמפוס. התוצאות הראו קונסולידציה מהירה של מידע בהיפוקאמפוס, שנמשך לא יותר משלושים שניות.

בניסוי השני למדו החולדות את מבנה המבוך ואז כרתו להן את ההיפוקאמפוס ומדדו את הזמן הנדרש להן להתמצאות במבוך באותה מידה.

התוצאות הראו שמידע מרחבי המאוחסן בהיפוקאמפוס אינו עובר לאזורי מוח אחרים. כל הסרה של ההיפוקאמפוס פגעה מיידית ובאופן החלטי בכל התמצאות במרחב (פורסם על-ידי רונית פוריאן ב"הארץ" 12.06.1996).


תהליכי למידהכל אדם קולט ומעבד מידע באופן שונה, ארבעת אופני הקליטה העיקריים של מידע הם: ויזואלי, אודיטורי, תחושתי ותנועתי. לקריאה על סוגי הלמידה השונים ולמבחן עצמי לאבחון תהליך הלמידה העצמי שלך, לחץ כאן...שיטות לימודאופן קליטתו ועיבודו של מידע חדש משתנה מאדם לאדם. בעוד לאחד תפישה ויזואלית טובה, האחר יצטיין דווקא בתפישה חזותית ולהפך. לחץ כאן לקריאה על אופני הלימוד השונים וגלה מהי שיטת הלימוד היעילה ביותר עבורך...מיון סוגי זיכרוןמחקרים שנעשו בבני אדם בריאים ובחיות מעבדה העלו שקיימים כמה סוגי זיכרון, וחוקרים פיתחו דרכים למיונם. לחץ כאן לקריאה על הדרכים השונות בהן שולפים בני אדם סוגי מידע שונים מהזיכרון...



מאמרים אחרונים

קישורים
- מוח בריא בגיל שיבה
- תהליכי הזדקנות
- הזדקנות וזיכרון
- זיכרון וכימיה
- שיפור תהליכי חשיבה

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר