לחץ ומתח נפשי - השפעות פיזיולוגיות וטיפים לפריקת מתחים

המונח  "מחלה פסיכוסומטית" ידוע ומוכר לכולנו כבר מילדות. כולנו הכרנו את הטענה כי מחלות כמו: אולקוס, יתר לחץ-דם, עקת-לב, פריחה, אסטמה, קוליטיס ואחרות מקורן בלחץ מתמשך ומדכא.

הכרנו את תורתו של פרנץ אלכסנדר, אחד מתלמידיו של פרויד, אשר כתב ספר על "שבע הבעיות הפסיכוסומטיות הקלאסיות".

תופעות פיזיולוגיות עקב לחץ ומתח נפשי

כיום מקובל ברפואה כי הגורמים שזורים זה בזה ומתלבשים על הנטיות הגנטיות שלנו. כל אחד מגיב אחרת ללחץ נפשי - יש מי שיקבל התקף לב או שבץ מוחי, יש מי שיקבל אסטמה, יש מי שיגיב בתפרחת של פסוריאזיס, ויש מי שאולי יקח עוד פרוסת עוגה.

הרפואה המודרנית מקבלת את קיומו של קשר ברור בין גוף ונפש. הלחץ משבש את האיזון בין מערכת העצבים ה'סימפטטית' (זו הנכנסת לפעולה במצבי לחץ) לבין מערכת העצבים ה'פרה-סימפטטית' (זו המפקחת על התפקוד השוטף של מערכות הגוף) ובטווח הארוך תיווצר מחלה.

מתח או חרדה, גם אם אין להם סיבה חיצונית, מניעים את הגוף להגיב בשיבושי נשימה, בפעימות לב מואצות, בעלייה בלחץ הדם ובייצור מוגבר של הורמון האדרנלין - דברים המאפשרים לנו לברוח במהירות ממקור סיכון.

הבעיה היא שהחיים המודרניים אינם מאפשרים לנו לברוח מהלחצים - יש להגיע בזמן לעבודה, לענות לטלפון, להספיק לגשת לבנק, לעמוד בלחצי הזוגיות, להגיע להישגים ולעמוד בתחרות - הלחץ המתמשך של כל המערכות גורם להן לפעול בעצמה גבוהה מדי, עד שהגוף יוצא מהאיזון.

כיצד פורקים את המתחים?

יש כאלה המוצאים פורקן בצעקה או בבכי  ויש אנשים מופנמים שאינם מסוגלים לכך. בסופו של תהליך רמת האדרנלין המצטברת משפיעה.

אין רצפט אחד ויחיד, אולם ברור שהטיפול התרופתי אינו פותר את הבעיה, הוא רק ממשיך ומדכא את הסימפטום החיצוני. יש כאלה להם אפשר להמליץ על טיפול בשיטת ה-'ביו-פיד-בק', בעזרתה ניתן ללמוד איך לרכוש שליטה על הנשימה, על מתח השרירים, על פעימות הלב , על גלי המוח ועוד.

יש כאלה ששבוע נופש ירענן אותם ויש כאלה המוצאים שלווה בהאזנה למוזיקה, בבילוי חברתי, בעיסוק בספורט, בעיסוק אינטלקטואלי.

ויש כמוני, שיציאה אל הטבע, הצצה בפרח - תעשה להם את זה. אך גם כאן הבעיות הן משולבות - יש זוגות שכולנו מכירים, כשהאישה מוצאת פורקן במסע קניות וזה בדיוק מה שמכניס את האיש למתח גבוה.

כמובן, לא רק האופי הגנטי קובע. יש משקל רב לבעיות החיים - מוות של קרוב, פיטורים, עבודה תובענית, לידה, אובדן ושכול, ואפילו בחינות או מצב כלכלי - נסיבות חיים אלו עלולות ליצור מתח נפשי אשר יגרום בסופו של דבר למחלות.

לפי תפיסת הקבלה היהודית מחלות באות כדי לתקן אותנו, עלינו להתחקות אחר גורמיהן ולתקנם מן השורש.

הקשר בין מתח נפשי לבין תופעות פיזיולוגיות בעיני המדע

הבוקר [22 באוקטובר 2004] מצאתי דיווח באינטרנט על ענף חדש המתפתח בארה"ב, הטוען כי "גישה חיובית אינה סתם הלך רוח, והיא בהחלט קשורה למתחולל במוח ובגוף" [זהו ציטוט מדברי פרופסור קרול רייף מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, לפיו הצליחה להוכיח כי "אנשים בעלי רווחה נפשית וסיפוק בחיים, יש להם רמת סיכון נמוכה למחלות לב וכלי-דם, יש להם רמה נמוכה של הורמוני מתח ושל דלקות.

המדע עדיין עושה את צעדיו הראשונים בשדה זה. כיום ברור כי כימיקלים המופרשים במצבי מתח ומצוקה נפשית - יוצרים שינויים במערכת החיסון"]. פרופסור רונלד גלזר, מנהל המכון לחקר רפואה התנהגותית באוניברסיטת אוהיו, כותב "מתח פסיכולוגי כרוני יכול למנוע מפצעים להתאחות, לפגום ביעילות חיסונים ולהחליש את מערכת החיסון. אמנם קשה למדוד במעבדה - אושר וגישה חיובית, אך אפשר בנקל למדוד מצוקה, חרדה ודיכאון".

בשנת 2003 השקיע משרד הבריאות האמריקני - NIH כ- 143 מיליון דולר במחקרי הקשר נפש-גוף ובשנת 2004 הוא השקיע 149 מיליון. לשנת 2005 מתוכננת השקעה של 153 מיליון דולרים. אין לנו נתונים, מה היה ההמשך ולאיזה השגים הגיעו.

באוניברסיטת הארווארד הוקם בשנת 2003 "המכון הרפואי לגוף-נפש" בראשות פרופסור הרברט סטיבנסון, קרדיולוג - אשר כבר פרסם כעשרה ספרים בנושא.

והעיקר - אפשרות ההשפעה היא גם בכיוון ההפוך, הרפיית שרירים או מאמץ סדיר יכולים להפיג מתח נפשי.

מניסיון אישי אני יכול לספר, כי לפני כשבועיים מצב של מתח נפשי גבוה גרם לי לדופק מואץ, לרגל קופצנית ולאגרוף קמוץ ביד שמאל שלא הצלחתי לשחררו.

ירדתי לבריכה (פשוט משום שלשעה זו נקבע לי טיפול הידרו-תרפי) ולאחר שחיה של שעה (הפעלת שרירים גופנית), המתח פג, כל התופעות חלפו (גורם המתח לא השתנה, אך נראה שהפעילות הגופנית סייעה לי להשלים אתו ולהתייחס אליו הגיונית ולא רגשית).

רוצה לבדוק האם אתה לחוץ? סטרס - בחן את עצמך.




מאמרים אחרונים

קישורים
- לחוץ? איך תמנע שבץ מוחי
- אזהרה! סימנים מקדימים לשבץ מוחי
- זיהוי ואבחון שבץ מוחי
- תרופות לשיפור הזיכרון
- מה קורה לזיכרון כשאנו מזדקנים?

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



| סוגי שבץ מוחי | סטטיסטיקה וששבץ מוחי | שיפור דרכי חשיבה | מפת האתר
לחץ, מתח נפשי ומצב של סטרס (Stress) יכולים להוביל אפילו לשבץ מוחי. כחלק ממניעת השבץ חשוב לפרוק את המתחים בחיי היום יום.