סטרס - בחן את עצמך

הסטרס הוא המכה של המאה ה-21 (אם כי אני נפגעתי בעטיו כבר במאה העשרים). הגורם העיקרי להתהוותו הוא - האצת קצב החיים.

בהשפעת סגנון העבודה האמריקני, אנשים מקבלים בטבעיות יום עבודה ארוך, והעזרים הטכנולוגיים מאלצים אותנו לערנות ולדריכות בלתי פוסקים. בפרט מצויים בסיכון גבוה עובדי היי טק והסטרטאפ למיניהם. עם כל אלה, הביטחון התעסוקתי נמוך מתמיד וגם החיים בבית אינם שלווים.

חלפו הימים בהם שייכות לחמולה (משפחה מורחבת) או קהילה נתנו ביטחון. צורת השיכון העירונית הביאה לנתק והתנכרות בין שכנים. אין גם לזלזל במשקל ההשפעה של הקצב המואץ על חיי המשפחה, בין היתר בשל ריבוי הנשים העובדות במשרה מלאה.

גורמים חיצוניים כמו מצב בטחוני והיערכות פוליטית אינם תורמים להרגעה.

פרופ' קארי קופר (פסיכולוג המומחה לסטרס) מציע לנקוט בצעדים הבאים:

  • קחו שליטה על חייכם, אל תיתפסו לתחושה שדברים נעשים מעבר לשליטתכם. אתם יכולים לשנות את חייכם אם תזכרו שכל בעיה בה אתם נתקלים אינה מכשול אלא הזדמנות
     
  • קבעו לעצמכם בכל יום הגבלת זמן, שמעבר לה לא תישארו בעבודה
     
  • בלו בחברת ידידים וקרובים ואנשים שאתם אוהבים. אלה יהיו המשענת שלכם בעת צרה. כפי שאומר הפתגם: "מי שאין לו זמן לידידים, כשיהיה לו זמן לא יהיו לו ידידים"
     
  • קדמו שינויים בברכה - במערכות יחסים, בחיי החברה, בעבודה ובמשפחה צפויים תמיד שינויים. אל תתנגדו להם
  • השקיעו במשפחה - אובדן מגע עם המשפחה המורחבת עלול לגרום ללחץ. ערכה של התמיכה המשפחתית רב מאוד בעת צרה
  • אל תניחו לעבודה שלכם להיות יותר חשובה מחיי המשפחה וחיי החברה
  • שמרו על פרספקטיבה - תמיד יש אנשים שהצרות שלהם גדולות מאלו שלכם
  • אל תביאו הביתה את הלחצים של העבודה. אם צריך, קחו פסק-זמן בדרך, לכו לשחות או למכון כושר, היפטרו מהמתח בטרם תבואו הביתה
  • אל תתחמקו, אל תסתירו בעיות. אמצעים כמו שתיית אלכוהול או התחמקות משיחה על בעיות אינם פותרים מאומה. הם רק מוסיפים סטרס

זכרו שהחיים הם מחזה בן מערכה אחת, אין הזדמנות חוזרת. השתדלו למצות וליהנות ככל שאתם יכולים.

האם העבודה שלך מלחיצה? לחץ כאן ותתחיל להירגע

בחן/ני את עצמך, עד כמה את/ה לחוץ/ה?

הקף את המספר המתאים לציון התכיפות בה את/ה סובל מהתופעות הבאות:

0= אף פעם או לעתים נדירות

1= לפעמים

2= לעתים קרובות

3 = כמעט תמיד או תמיד

-----------------------------------------

1. התרגזות על אנשים 0 1 2 3

2. קושי בקבלת החלטות 0 1 2 3

3. אובדן חוש הומור 0 1 2 3

4. כעס כבוש 0 1 2 3

5. קשיי ריכוז 0 1 2 3

6. חוסר יכולת לסיים משימה אחת לפני שאתה ממהר להתחיל אחרת 0 1 2 3

7 תחושה שאחרים עוינים אותך 0 1 2 3

8. תחושת חוסר כוח להתמודד 0 1 3 3

9. רצון לבכי מול בעיה שולית 0 1 2 3

10. חוסר עניין לבצע דברים לאחר העבודה 0 1 2 3

11. הרגשת עייפות גם לאחר שינה ממושכת 0 1 2 3

12. עייפות כרונית 0 1 2 3

13. חוסר תיאבון 0 1 2 3

14.תיאבון מוגבר בעת לחץ 0 1 2 3

15. צרבת תמידית או קשיי עיכול 0 1 3 3

16. עצירות או שלשול 0 1 2 3

17. נדודי שינה 0 1 2 3

18. הזעה מוגברת ללא סיבה 0 1 2 3

19. עוויתות, כסיסת ציפורניים 0 1 2 3

20. כאבי ראש 0 1 2 3

21. התכווצות שרירים 0 1 2 3

22.בחילה 0 1 2 3

23. קשיי נשימה גם בעת רגיעה 0 1 2 3

24. התעלפויות 0 1 2 3

25. אימפוטנציה או פריג'ידיות 0 1 2 3

26. אקזמה 0 1 2 3

-------------------------------------

סכמו את התוצאות. אם קיבלת מעל 6 פעמים ציון 2 או 3, ייתכן שאת/ה סובל/ת מבעיית סטרס, הטעונה בירור.

0-23 נראה שאין לכם בעיית לחץ. אתם כנראה נהנים מהעבודה, לוקחים הפסקות נכונות, וחיים בבית תומך ומספק. גם אם מדי פעם אתם חשים בלחץ - יש לכך השפעה חיובית, המציבה אתגרים ומספקת מוטיבציה.

23-28 אתם נתונים נתון בלחץ נפשי מתון. יש כמה דברים בבית או בעבודה המשפיעים לרעה, זהו אותם וטפלו בהם לפני שיהפכו לבעיה.

29- רמת הסטרס שאתם נתונים בה גבוהה ועלולה לפגוע בבריאותכם, נסו לאתר את הסיבות ולמצוא להן פתרון. קחו פסק-זמן בעבודה ויהא הלחץ החיצוני אשר יהא. שמרו על זמני הפסקת הצהרים ועת ההליכה הביתה.

המחקרים מראים כי אלה העובדים ימי עבודה קצרים משיגים לא פחות מאלה הנשארים עד מאוחר. פסק זמן למחשבה יכול להביא תועלת רבה יותר מהספק של עוד פרט.

אחת הדרכים היעילות ביותר להפגת סטרס היא שיחה גלויה עם בן זוג או עם ידיד.

בררו אופציות לשינוי מצב, כמו העתקת מקום מגורים, שינוי עבודה או גירושין.

(על פי פרופ' קארי קופר מאוניברסיטת מנצ'סטר).

פרופ' אלכסנדר יולין מלוס-אנג'לס ממליץ קודם כול לקיים בדיקה גופנית כללית, כדי לבדוק קיום  בעיות רפואיות פיזיות . אם לא נמצאו יש להתחיל בסדרה של פעולות למניעת נזקי הלחץ:

נהלו יומן אירועים ולציין בו מתי מופיע גורם מסוים (כאב ראש, כאב גב, שלשול, מועקה, סחרחורת, עייפות וכדו') ובאיזה הקשר הוא בא (שיחה קשה, מריבה, מזג-אוויר קיצוני, הפסד או כדומה) וכמה זמן לאחריו. נראה כי אי אפשר להימנע ממתח ומלחץ בתנאי החיים המודרניים, אך ניתן בהחלט להתמודד אתם.

פרופ' יולין פיתח שיטה איך להימנע מכניסה ללחץ ולשמור על שלווה ורוגע - למרות לחץ חיצוני. הוא מונה ארבעה שלבים בדרך להתמודדות מוצלחת עם לחצים:

  •  חיסול מקורות לחץ קטנים שגרתיים: הקטנת רעשי סביבה (לכבות או להנמיך את קולות הרדיו והטלוויזיה), לזרוק חפצים ורהיטים בלתי-נחוצים התופסים מקום בבית ויוצרים הרגשת דחיסה ומועקה, לקבוע סייגים ללחצים שאנו מאפשרים לאחרים ולבני-ביתנו להטיל עלינו.
  • להימנע מכניסה למצבים אשר ברור מלכתחילה שיהיו מלחיצים: לא ללכת לסופרמרקט בשעות שהתורים ארוכים, לא לבחור תוואי נסיעה העובר במסלולים דחוסים בשעות העומס, לבדוק מה מסל הקניות שלנו איננו דרוש ולהימנע מרכישות אלו, כי ברור שהוצאות מיותרות תגרומנה ללחץ.
  • להתרחק ממקורות לחץ: לא חייבים לעזוב את מקום העבודה או להתגרש, אך אפשר למצוא מפלט - הליכה ארוכה, קריאת ספר או עיסוק בתחביב.
  • השלמה עם מצבים בלתי-נמנעים: יש דברים שאינם ניתנים לשינוי, והשלמה עם קיומם תמנע הגברת לחץ.

אפשר בהחלט ללמוד כיצד להירגע. הטכניקות הרגילות מובאות כאן. גם שינוי בהרגלי תזונה עשוי לעזור - קיצוץ במזונות עתירי שומן ואכילת פירות וירקות רבים. התעמלות נותנת הרגשה פיזית טובה, משחררת מתח של שרירים מכווצים ואפילו גורמת למוח לשחרר אנדורפינים חומרים כימיים המשפרים את מצב הרוח.

לא להיגרר לשינוי דרסטי פתאומי. החלטות כאלו בדרך כלל אינן ניתנות לביצוע מיידי וצעדים חריפים רק יגרמו להרגשת תסכול. כדאי להתחיל בצעדים קטנים וקצובים ואלה יביאו אותנו בצורה קלה אל השינוי הגדול.

כאשר אני חוזר וקורא את הקטע הזה עולה בדעתי כי התעלמתי מן העצה הטובה ביותר למניעת מתח - צא אל הטבע - הסתכל בנוף העצום, בצוק תלול, בכוכבים, בגלי הים, או בדברים הזעירים - בפרח, בשיח, בדג הזהב. אלה ישרו עליך את השלווה שבהכרת מקומך ומעמדך ביקום.




מאמרים אחרונים

קישורים
- סוגי זיכרון
- שיטות לימוד
- תהליכי למידה
- מוח מבוגר
- מערכת העצבים
- התפתחות המוח
- המבנה האנטומי

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



עולמו של נכה | רפואה משלימה | שיקום וסיוע | פגיעה נפשית | מחלות והזדקנות | אירוע מוחי | מבנה המוח | מפת האתר