מהי מהי שיטת הלימוד הטובה ביותר עבורי?

יכולת קליטתו ועיבודו של מידע חדש משתנה מאדם לאדם. לאחד יכולת תפיסה ויזואלית בעוד אצל האחר, הזיכרון הווקאלי מפותח יותר, וזאת מאחר שכל אחד מאיתנו קולט ומעבד מידע בצורה מיטבית בדרכים שונות ותוך שימוש שונה בחלקי המוח – ימין ושמאל.

אופני הלימוד השונים

אופן לימוד ויזואלי
צד שמאל של המוח
- יכולת טבעית ללמוד מחומר כתוב, כדי ללמוד היטב עלי לקרוא קודם כל את ההוראות והתיאורים. אם עלי להציג נושא, כדאי שאכין לעצמי נקודות עיקריות בכתב.

צד ימין של המוח - אני לומד בנקל מחומר גרפי, אם עלי ללמוד מחומר כתוב כדאי שאצייר לעצמי תמונה הולמת לרעיון. שרבוט רישומים תוך האזנה להרצאות עשוי לסייע לי לזכור את הנאמר.

אופן לימוד שמיעתי
צד שמאל של המוח - המידע השמיעתי הוא הקל ביותר בעבורי לקליטה ולזיכרון, בייחוד כאשר הוא משולב במקורות אחרים. כדי לקלוט היטב כדאי שאקרא לעצמי את החומר הכתוב בקול רם. אשוחח על תמונות, אדון בפעילות תוך כדי ביצוע ואקבל הוראות צעד אחר צעד כאשר אני עוסק ביצירת משהו חדש.

צד ימין של המוח - גם אם בדרך כלל אני זוכר היטב דברים אשר נקלטו אצלי בהצגה ויזואלית-שמיעתית, כדאי שאצור לעצמי סרט דמיוני בראש. חיבור מנגינה או שיר למידע כתוב יקל עלי לזכור אותו. עדיף ליצור מפה דמיונית של הפרויקט ואחר הוספת מנגינה או קצב ודיבור על הנושא - אלה יעזרו לזיכרון יותר טוב.

אופן לימוד תחושתי
צד שמאל של המוח - אני טוב בפעולות כפיים הנעשות צעד אחר צעד. אם קשה לי ללמוד בצורה כזאת כדאי לשלב את הלמידה בעשייה, להעתיק חומר כתוב, להעתיק תמונה ולרשום פרטים כולל תחושות.

צד ימין של המוח - אני משתמש בתחושה כללית ובמראה כללי כדי ללמוד פעילויות הקשורות במעשי כפיים. הגישה עובדת גם בתחומים אחרים: כדאי לצייר ציורים כדי להמחיש מילים, להעתיק דברים שאני רואה ולערוך רשימות תוך שילוב ציורים ושרטוטים.

אופן לימוד תנועתי
צד שמאל של המוח - השיעור האידיאלי עבורי הוא לימוד מניסיון חיים הנרכש בשלבים, כדי להגיע לזיכרון מכסימלי כדאי לשחק את המילים, השיעורים והמצבים באופן פיזי. המחשת הפעילות ודימוי התחושות הן הדרך הטובה ביותר עבורי ללימוד חומר חדש.

צד ימין של המוח - הגישה המתאימה עבורי היא "קפיצה למים", התנסות. אם אינני מבחין במשהו כדאי לנסות לשחזר את הסיטואציה במוחי כך שאוכל להתרשם ממה שקרה. לשחק באופן פיזי את המילים, השיעורים וההרצאות יביאו אותי לצורת הקליטה הטובה ביותר.

בחירת סביבת הלימוד המתאימה

אופן לימוד ויזואלי
צד שמאל של המוח - חדר מסודר ומאורגן ללא הפרעות, החומר הכתוב והמדריך צריכים להיות תמיד בשדה הראיה, ללא הפסקות.

צד ימין של המוח - חדר נוח, מסודר ואטרקטיבי, על המדריך והחומר להיות בתוך שדה הראיה, על הלימוד להיעשות בלוח זמנים גמיש.

אופן לימוד שמיעתי
צד שמאל של המוח - הטוב בשבילי הוא דיון רק עם אדם אחד באותו זמן. הסביבה, הצגת הדברים והאווירה צריכים להיות מאורגנים.

צד ימין של המוח - הצלילים בחדר הלימוד צריכים להיות הרמוניים ומינימליים, ישיבה נוחה, לוח זמנים גמיש ומדריך עם קול ברור ונעים.

אופן לימוד תחושתי

צד שמאל של המוח - צריכה להיות אווירה נוחה מבחינה פיזית ונפשית כדי לתקשר היטב. צריך לדעת את לוח הזמנים מראש.

צד ימין של המוח - לוח זמנים גמיש, כסאות נוחים או אפשרות להשתרע, להאזין למוזיקה, או להיות מוקפים באנשים שאתם מחבבים.

אופן לימוד תנועתי
צד שמאל של המוח - צריך מקום מספיק כדי להתמתח, לזוז, לשבת ברווחה, לוח זמנים מוגדר וסביבה מאורגנת.

צד ימין של המוח - צורך במרחב לתזוזה והתמתחות, חופש להשמיע מוזיקה, לוח זמנים גמיש ומקום בו אפשר להתנתק מהסחות ויזואליות.

השפעת הזמן על הזיכרון

מדענים באוניברסיטת ג'והן הופקינס בבלטימור, בראשות ד"ר הנרי הולקומב, מצאו כי למוח האדם נדרשות כשש שעות לאחסן ב"זיכרון-הקבע" מיומנות גופנית חדשה, כמו למשל רכיבה-על-אופניים. אם מנסים לרכוש מיומנות אחרת נוספת זמן קצר בלבד לאחר שהראשונה נלמדה ואוחסנה, הראשונה עלולה להימחק.

מסקנה: "הזמן הוא רכיב רב-עוצמה כשלעצמו, בכל לימוד שנרכשת בו מיומנות גופנית חדשה. אין זה מספיק להתאמן בלבד. צריך לעבור פרק זמן עד שהמוח יקלוט, יצפין ויטמיע את המיומנות החדשה באזורי הזיכרון הספציפיים במוח".

כפי שתיארנו בפרק אחר, המיומנות נקלטת תחילה באתרים של זיכרון-קצר-טווח, המצויים בקדמת המוח, משם היא נודדת לאתרי זיכרון הקבע המצויים בחלק האחורי של המוח.

התהליך כאמור אורך כשש שעות, במהלכן נפתח "חלון עצבי פגיע". אם למשל אדם לומד לנגן לחן מסוים על הפסנתר ועובר מייד ללמוד קטע אחר, רב הסיכון שתיווצר בעיה בזכירת הקטע הראשון, או ערבוביה בין הזיכרון של הקטעים.

המלצה: רצוי להניח כשש שעות מרגוע למוח בין לימוד ללימוד, במהלכן ניתן לבצע פעולות שגרה שאינן מחייבות מאמץ למידה. אולם אם אדם לומד נגינה ומשם הולך לשיעור טניס, לדוגמא, לא נוצרת בעיה כי בפעילויות אלה מעורבים אזורי מוח שונים.




מאמרים אחרונים

קישורים

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר