תהליך הלמידה - גרסת התקשורת הסלקטיבית

צוות נוירוביולוגים ממכון ויצמן, ד"ר הנרי מרקרם וד"ר מישה צודיקס חולקים על הדעה שתהליך הלמידה המתחולל במוח קשור רק למסלול התקשורת אשר בין רשתות העצבים במוח, וכי כאשר מגיעים אליו אותות חשמליים מן החושים הקשרים משתנים (מתחזקים או נחלשים) כדי לתת מעבר נוח לאותות המתקבלים, ומציגים תפיסה שונה על מנגנון הלמידה במוח.

מחקר שלהם (מספטמבר 1996) מראה כי כאשר מופעלים על תאי המוח המעורבים בלמידה וזיכרון גירויים חשמליים, משתנה תגובת התאים למסר המגיע, כאשר מגיע גירוי כזה בפעם שנייה גדלה עוצמת התגובה לעומת הגירוי הראשון.

נתגלתה חוקיות במעבר האותות החשמליים ובהתגברות העצמה. "מדובר בכוונון מדויק של האותות בעלי האופי המוגדר, והדבר מאפשר לתאי המוח ללמוד ולזכור. זו ממש תקשורת סלקטיבית. תאי המוח ה"לומדים" מתנהגים כמו בני-אדם המצויים באולם הומה ורועש, אשר כדי לשוחח בו יש ללמוד להתעלם מרעשי הרקע".

ללמוד איך ללמוד

כל אדם קולט ומעבד מידע באופן שונה, ארבעת אופני הקליטה העיקריים של מידע חדש הם: ויזואלי (חזותי), אודיטורי (שמיעתי), תחושתי, תנועתי. אחרי שאדם קולט את המידע המוח מעביר ומאחסן אותו בעיקר בצד ימין או בצד שמאל, לכל צד אחריות על תפקודים מסוימים.

המבחנים העצמיים הבאים יכולים לעזור לך לגלות איזה צד אצלך דומיננטי יותר ומהי דרך הלימוד הטובה ביותר עבורך.

* המבחנים שלהלן מופיעים בספר "איך ללמוד כל דבר מהר" מאת ריקי לינקסמן, שיצא לאור בארה"ב וקטעים ממנו פורסמו ב"זמנים מודרניים".

מהו הצד הפעיל יותר במוח שלי?

1. כאשר אני עוסק בהרכבה, האם -

  1. אני מוכרח בו זמנית לעקוב אחר ההוראות הכתובות.
  2. אני יכול להיעזר בשרטוט או בתרשים.
  3. אני יכול להרכיב מבלי להציץ פעם נוספת בהוראות.

2. באיזו יד אני משתמש?

  1. ימין.
  2. שמאל.

3. מה מתאר אותי הכי טוב?

  1. שמירה תמידית על לוח זמנים.
  2. עשיית דברים ברגע האחרון, בדרך כלל באיחור.

4. כשאני משוחח עם אחרים:

  1. אני צמוד לנושא העיקרי.
  2. אני משנה את הנושא.

5. כאשר מבקשים ממני הוראות כיוון, אני מעדיף -

  1. לתת הוראות בעל-פה או בכתב.
  2. להסביר על מפה או בעזרת שרטוט.

6. אני אוהב לקרוא מגזינים.

  1. מההתחלה עד הסוף.
  2. בקפיצות, או מהסוף להתחלה.

7. תוך שיחה עם אחרים -

  1. אני מתמקד במילים שלהם ובמה שהם אומרים.
  2. מסתכל ומנתח את סימני הגוף שלהם יותר מהקשבה לדבריהם.

אם מרבית התשובות א' - יש לי העדפה לשימוש בצד השמאלי של המוח, נוטה לעקביות ועיבוד מידע בצורה ליניארית -ישרה, חושב יותר בסמלים (כמו אותיות, מספרים ומילים)

אם מרבית התשובות ב' - אני מעדיף שימוש בצד הימני של המוח, חושב באופן גלובלי, רואה את התמונה בכללותה ומחבר רעיונות שאין ביניהם זיקה ישירה. כדי לעבד מידע אני משתמש יותר בתחושות מאשר במילים (ראיה, שמיעה, טעם, תנועה ומגע).

באיזה אמצעים אני קולט דברים חדשים?

1. הספרים שאני מעדיף לקרוא.

  1. אלה הכוללים תיאורים הממחישים את המתרחש.
  2. מכילים מידע עובדתי, חומר היסטורי או דיאלוגים.
  3. אלה המתמקדים ברגשות ובתחושות של הדמויות, ספרים לעזרה עצמית, רגשות, והוראות לשיפור התפקוד.
  4. סיפורים קצרים עם שפע פעילות (אקשן).

2. אני מעדיף את פעילויות הפנאי הבאות.

  1. קריאה, עיון.
  2. האזנה (רדיו או מוזיקה), נגינה.
  3. כתיבה, ציור, הדפסה, יצירה (עבודת כפיים).
  4. ספורט, בניה, משחקי תנועה.

3. מה מהמשפטים הבאים מתאר אותי יותר נכון?

  1. אני מבחין במהירות אם אנשים לבושים בצורה לא-מתאימה, או שהשיער שלהם לא מסודר ולעיתים אני אף מנסה להביא לכך שהם יסדרו זאת.
  2. אני מוטרד כאשר מישהו מדבר בשגיאות, רגיש לקולות דליפה וטפטוף מברז או לרעש מכונות.
  3. סרט עצוב או ספר טרגי עשוי להביא אותי לידי דמעות.
  4. אני חסר מנוחה ומפריע לי כאשר מנסים להכריח אותי להיות מרותק למקום אחד.

4. כאשר אני משוחח עם מישהו, המבטים שלי:

  1. מופנים ישירות לפניו של המדבר.
  2. מתרכז בפניו לזמן קצר ואחר כך מזיז את המבט לצדדים.
  3. מנסה בתחילה לראות את הבעת פניו של המדבר ואחר למטה או הרחק.
  4. בדרך כלל לא מרוכז בפני המדבר אלא רק לעתים חולפות ואני ער לכל שינוי בתנועה מסביב.

5. כאשר חולפים כמה ימים מאז פגישה עם מישהו חדש אני זוכר ממנו:

  1. את פניו.
  2. את שמו.
  3. את התחושה שהייתה לי בחברתו.
  4. את מה שעשינו יחד, למרות ששכחתי את מראהו ואת שמו.

אם עיקר התשובות הן א' - הלימוד שלי הוא ויזואלי (חזותי), מעין צילום של חומר כתוב או מצוייר.
אם עיקר התשובות הן ב'- הלימוד שלי הוא שמיעתי (על ידי שמיעה ודיבור).
אם עיקר התשובות הן ג' - הלימוד שלי בעיקר הוא ע"י תחושות (נגיעה בחומר, התנסות מבחינה רגשית).
אם עיקר התשובות הן ד' - הלימוד שלי בעיקרו תנועתי, קשורה לתנועה של קבוצות השרירים הגדולים בגוף.




מאמרים אחרונים

קישורים

תיבת יצירת קשר
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



מפת האתר